Sandu Frunză despre comunicare și management centrat pe valori etice

Standard

antonio-sandu

Avem încredere în faptul că etica muncii îi determină pe profesioniștii din administrația publică să acționeze în vederea realizării binelui public și al binelui fiecărui membru al comunității în parte. Chiar dacă uneori realitatea ne contrazice, avem proiecția ideală a locuitorului cetății tratat ca un bun cetățean și respectat în unicitatea și diversitatea sa. În relația noastră cu autoritatea publică, cu instituțiile publice și mai ales cu personalul ce oferă servicii publice avem un nivel ridicat de încredere și așteptare în ceea ce privește comunicarea etică și eficientă.

În lucrarea sa Relații publice și comunicare pentru administrația publică, Antonio Sandu relevă faptul că valoarea etică a încrederii „legitimează procesul de comunicare, rolul comunicatorului instituțional fiind, printre altele, acela de a construi încrederea publică în interiorul și la nivelul instituției publice”.[1] Practicile etice sînt parte a statutului profesional al comunicatorilor și mai ales a celor ce ocupă poziții de relații publice. Nu ne referim aici la serviciile de relații cu publicul (deși aceștia sînt foarte importanți), ci la comunicatori. Cei din urmă se constituie ca un model profesional în care etica este parte intrinsecă a îndeplinirii actului de comunicare.

Cartea lui Antonio Sandu, Relații publice și comunicare pentru administrația publică mizează pe o cultură a construirii realității în comunicare. Punctul său de plecare este o viziune constructivistă ce presupune construirea realității în comunicare și valorizarea ei din perspectiva unei experiențe de limbaj și este dezvoltată spre o perspectivă transmodernă de reinterpretare ștințifică a realității. Autorul recurge aici, pe de o parte, la o prezentare, iar pe de altă parte la o critică a ideilor lui Habermas cu referire la acțiunea comunicativă, construcția instituțională, deficitul de democrație etc. Pe acest fundal, cititorul se poate familiariza cu elemente esențiale de filosofie a comunicării, de deontologie, cu o serie de instrumente de comunicare instituțională și comunicare publică sau cu elemente ale comunicării manageriale.

Volumul lui Antonio Sandu ne provoacă prin aducerea în discuție a unor elemente de programare neuro-lingvistică, prin conturarea rolului comunicatorului instituțional sau prin relevarea importanței unei gîndiri strategice în comunicarea instituțională. Pentru a releva importanța PR-ului în comunicarea publică, autorul face o serie de precizări cum ar fi sublinierea importanței faptului că în administrația publică o ședință în care se iau decizii pentru comunitate trebuie să fie transformată într-un eveniment de comunicare menit să dea consistență procesului de aplicare a deciziilor. Totodată, volumul prezintă succint probleme legate de elaborarea mesajelor ce țin de comunicarea instituțională, de relația instituțiilor cu mass media, de comunicarea în spațiul virtual. Un loc aparte îl au provocările pe care le aduce înlocuirea întîlnirii față-către-față cu „proximitatea virtuală, proces generat de interpunerea rețelei de internet”. Fiind unul dintre puținii noștri experți în metode apreciative, Antonio Sandu nu putea să ocolească aspecte cum ar fi cele privind interviul apreciativ ca strategie de comunicare internă în organizație sau auditul apreciativ al comunicării interne.

Deși sînt doar parțial de acord cu modul în care se raportează la responsabilitatea socială (CSR), cred că merită să dăm atenție reflecțiilor lui Antonio Sandu privind transformările la care este supusă responsabilitatea din perspectiva transmodernă adoptată de autor. Interesantă este propunerea sa: „Insistăm asupra necesității de înlocuire a sintagmei etică în afaceri, care reprezintă pentru înțelesul comun o serie de principii care guvernează un anumit bussines care-l face să fie etic. În locul acestei sintagme se poate utiliza ideea de management centrat pe valori etice.”[2] Acceptăm această provocare ca pe o invitație pe care o lansează Antonio Sandu pentru a ne ține aproape de cercetările viitoare în care va dezvolta această perspectivă.

Pentru a pune în valoare pespectiva sa asupra relațiilor publice și a comunicării, autorul își prezintă ideile sub forma unui curs universitar în care se îmbină caracterul sistematic și dezvoltarea schematică a ideilor, cu sugestii de lectură, de exerciții ce pot fi efectuate pentru aprofundarea temelor, ideilor și conceptelor. Cu toate acestea, cartea se adresează unui public mult mai larg: de la studenții ce vor să devină comunicatori pînă la personalul interesat de înțelegerea mecanismelor manageriale ale comunicării publice.

Schematizările propuse de Antonio Sandu au meritul de a aduce în discuție fie aspecte generale ale disciciplinei, fie o serie de particularități ale abordării temelor discutate. După o scurtă incursiune propusă de autor, rolul esențial revine cititorului. Se presupune că acesta intră într-un joc de învățare și asumă un efort de cunoaștere și aprofundare pe cont propriu, cu un ghidaj specific mecanismelor învățării centrată pe student. Relații publice și comunicare pentru administrația publică este un ghid introductiv de învățare util pentru toți cei ce doresc să pornească pe cont propriu în descifrarea și învățarea mecanismelor comunicării instituționale.

 

 

[1] Antonio Sandu, Relații publice și comunicare pentru administrația publică, (București: Tritonic, 2016), 11.

[2] Antonio Sandu, Relații publice și comunicare pentru administrația publică, (București: Tritonic, 2016), 172.

Reclame

2 gânduri despre &8222;Sandu Frunză despre comunicare și management centrat pe valori etice&8221;

  1. valentin ajder

    Draga Domnule Profesor,  apreciez pozitiv, ca sa citam din preaplinul putului gandirii publice se inca greu de comunicat… stradania de a lua in seama diverse aparitii editoriale… 🙂 e o forma de generozitate tot mai rara… pentru care ar trebui sa-ti multumeasca mult mai multi, printre care desigur ma numar… si chiar ma aflu…  ?…m-am chestionat adesea, „comunicand” cu mine insumi, (fiind sau ramanand unul din blegii consecventi discreti discipoli ai rapid expediatului Socrate), despre „rolul” social al bunei comunicari… incercand sa intrevad ce inlocuieste aceasta? Sau pe cine? Evident, pentru a ma lamuri la modul dezinteresat teoretic… neavand si nedorindu-mi sa am priza la real… (nici la metro, lidle, auchan, carrefoure, etc.)… :)) dar o sa-l intreb intr-o buna zi pe autor (ne vedem de vreo doua ori pe an doar la Iasi)  la ce ne-ar ajuta, la modul real, adica in realitatea imediata inlocuirea unor sintagme, cum ar fi aceea pe care ai citat-o? Imi vine in minte acum acel banc profund… in care Ion il intreaba pe Gheorghe cum se spune corect, „furnicular” sau „furnicolor” iar Gheo ii raspunde candid: No ma, da la ce? Adica ce se schimba daca sintagma etica in afaceri e inlociuta cu sintagma managementul pe baza de valori? citez din memorie desi am la un click distanta textul… :)Pe mine m-ar interesa, ca pe orice na(t)iv din lumea asta, sa vad si sa traiesc realitatea din spatele acestor sintagme… daca mai exista asa ceva… adica omul/oamenii care vine/vin si ia(u) bolovanul de sare ca sa nu pice peste copil, anuland „valorile” comunicate pana atunci de bocitorii apriorici… 🙂 iote ce m-a apucat sa scriu in miez de noapte, zau asa… :)) Iti doresc sarbato(ri)ri frumoase, fericite, impreuna cu cei dragi, bucurii duhovnicesti , lniste si pace in suflet! Cu drag, v Trimis din Yahoo Mail pe Android

    Apreciat de 1 persoană

    • Draga Vali Ajder,
      Îți doresc Crăciun fericit! Am să revin pe la Sfîntul Ștefan. Pînă atunci sînt în vacanță. Dar doream să îți mulțumesc și să precizez că, deși este un volum foarte introductiv, autorul Antonio Sandu este mai nuanțat decît am fost eu în scurta prezentare a cărții sale. Așa că o să revin cu o explicație mai apropiată de textul său. Un an nou editorial cît mai bun și pentru tine și pentru cei ce mai au puterea de a ne hrăni cu magicul fruct al iubirii de carte.

      Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s